Hide/Show Panels Hide/Show Panels
Nawigacja
Strona Główna
Artykuły
Download
FAQ
Forum
Linki
Kategorie Newsów
Kontakt
Galeria
Szukaj
Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 766
Najnowszy Użytkownik: stecmarek
Zespół Tourette'a
Zespół Tourette'a to wrodzone zaburzenie neurologiczne, które charakteryzuje się występowaniem licznych tików motorycznych i wokalnych. Zazwyczaj tiki przybierają łagodna postać, jednak w cięższych przypadkach mogą przybrać formę mimowolnego przeklinania (koprolalia) lub wykonywania nieprzyzwoitych gestów (kopropraksja).
Zaburzenie jest znane od 1885 r.- wtedy Gilles de la Tourett- francuski neurolog i neuropsychiatra opisał pierwsze przypadki zespołu.
Zespól Tourette'a występuje we wszystkich kulturach i grupach etnicznych, dotkniętych nim jest 5 na 10 000 osób, częściej są to mężczyźni. Większość prowadzi normalny tryb życia.
Co to jest tik?
Tik jest nagłym, gwałtownym, powtarzającym się, mimowolnym i nieodpartym ruchem lub wokalizacją.
Możemy zaobserwować tiki ruchowe (marszczenie czoła, mrużenie oczu, grymasy śmiechu lub płaczu, ruchy żucia, wysuwanie języka, potrząsanie głową, wzruszanie ramionami, zaciskanie pieści itp.), tiki wokalne (chrząkanie, pogwizdywanie, głośne wdechy i wydechy, mlaskanie, szczekanie, cmokanie, czkawka, mruczenie, jęczenie), tiki czuciowe (uczucie mrowienia skóry, łaskotania, napięcia, gorąca, zespoły bólowe) oraz tiki złożone (wyraźne, powtarzające się sekwencje ruchów i wokalizacji, np. wąchanie przedmiotów, dotykanie ludzi, kopanie, podskakiwanie, kucanie, echolalia, echopraksja, sekwencyjny układ ruchów w obrębie twarzy itp.).
Przebieg schorzenia
Objawy pojawiają się między 2 a 15 rokiem życia, najczęściej koło 7r.ż. Pierwsze tiki zlokalizowane są w obrębie twarzy, z czasem przybierają formę bardziej złożonych. Tiki wokalne pojawiają się nieco później, zazwyczaj ok. 11r.ż.
Tiki mogą się nasilać pod wpływem różnych czynników: stresu, zaniepokojenia, nudy, zmęczenia, rozdrażnienia a także pod wpływem alkoholu, kofeiny, amfetaminy.
Zespół Tourette'a jest zaburzeniem chronicznym i zazwyczaj trwa całe życie. Tiki mogą się okresowo nasilać lub zmniejszać, największą intensywność osiągają w wieku dojrzewania.
Zaburzenia towarzyszące
Najczęstszymi zaburzeniami współistniejącymi z Zespołem Tourette'a są:
• ADHD, zaburzenia uwagi
• Zaburzenia obsesyjno- kompulsywne
• Niedojrzałość emocjonalna, labilność uczuć
• Zwiększona pobudliwość
• Trudności w przyjmowaniu argumentacji otoczenia
• Lęk, depresja
• Schizofrenia, autyzm
Leczenie
Wielu osobom z mało nasilonymi objawami wystarcza informacja i wsparcie najbliższego otoczenia. W przypadku pacjentów z nasilonymi objawami stosowana jest psychoterapia i terapia behawioralna. Jeśli tiki utrudniają normalne funkcjonowanie stosuje się środki farmakologiczne zmniejszające nasilenie tików. Nowatorską metodą jest wszczepienie elektrod zasilanych bateriami do mózgu. Pierwsze zabiegi odbyły się w ub. roku w USA, w czerwcu br. dokonano takiego zabiegu w Polsce.
opracowała: Joanna Sadowska
Literatura:
O.Woźniak "Tik zoperowany"- "Przekrój" nr 25/3078 20czerwca2004r.
M.Robertson, S. Baron- Cohen "Zespół Tourette'a", PWN, Warszawa 2001r,
www.amwaw.edu.pl/~artuwis/tiki.htm#wspol
www.tourette.pl
________________________________________
Jak pracować z uczniem z Syndromem Tourette'a (TS)?
1. Miejsce w klasie :
- uczeń powinien siedzieć w pierwszych ławkach w bocznych rzędach; najlepiej przy drzwiach, ponieważ:
• klasa nie skupia wtedy uwagi na jego tikach,
• nauczyciel może poświęcić uczniowi więcej troski i pomóc mu w skoncentrowaniu uwagi na danym temacie,
• w razie nasilenia tików można szybciej wyjść na korytarz, żeby np. pospacerować,
• można pozwolić uczniowi wyjść z klasy 2-3 minuty przed dzwonkiem, by umożliwić mu spakowanie i ubranie się w szatni zanim tłok zacznie mu przeszkadzać.
2. Praca na lekcjach ; informacje ogólne :
- powinien być zapewniony uczniowi spokojny, codzienny tok zajęć,
- można pozwolić uczniowi na większą swobodę ruchów np. ścieranie gumki czy ściskanie małej zabawki, która w okresach wymagających wzmożonej koncentracji pomoże dziecku skupić uwagę,
- uczeń powinien używać papieru z zaznaczonymi liniami, tak by każde działanie czy też notatkę można było łatwo utrzymać w odpowiedniej kolumnie czy linii,
- należy często zmieniać zadania,
- używać jasnych, prostych poleceń, nie więcej niż 1 lub 2 naraz oraz poprosić ucznia, aby je powtórzył,
- jako uzupełnienie poleceń pisemnych stosować polecenia ustne i pomoce wizualne,
- uczeń powinien mieć nielimitowany czas na kartkówki czy sprawdziany,
- nie należy karać uczniów za niestaranne pismo czy błędy ortograficzne.
A) PRACA NA PRZEDMIOTACH ŚCISŁYCH :
- należy dzielić zadania ; dobrym sposobem jest dzielenie kartki na pół i poproszenie ucznia o zgłoszenie się po wykonaniu jednego zadania, następnie chwila przerwy i dopiero kolejne zadanie; pozwala to uczniowi na skupienie uwagi na jednym konkretnym zagadnieniu, przez wyodrębnienie go spośród innych, eliminuje tym samym dekoncentrację (por. ADHD)
- należy zadawać uczniowi co drugie zadanie na lekcji np. zad 1 ma kilka podpunktów to robimy a, c, e itd.; nie zniechęca to ucznia,
- należy zadawać krótsze i łatwe zadania domowe,
- należy dzielić zadania przewidziane na dłuższy czas np. zlecić uczniowi wykonanie I części w terminie 2 dni, a nie całości zadania w terminie 3 tygodni, ponieważ 3 tygodnie mogą się wydawać wiecznością; dzieci zapominają i zniechęcają się do dużej ilości zadań.
B) PRACA NA PRZEDMIOTACH HUMANISTYCZNYCH :
- uczniowie z ST mają trudności ze sporządzaniem notatek (tiki, problemy wizualno - przestrzenne), dlatego nauczyciel powinien wybrać jednego zdolniejszego i odpowiedzialnego ucznia, który robiłby notatki przez kalkę lub kserował w szkole swoje notatki,
- podczas czytania tekstów uczeń może zaznaczać czytany wers zakładką, aby się nie zgubić,
- w czasie zadań klasowych (zwłaszcza w czasie wypracowań) nauczyciel może zapisywać wypowiedzi ucznia,
- należy skracać długość prac domowych.
C) ROZWIĄZYWANIE TESTÓW STANDARDOWYCH :
- wskazane jest przeprowadzanie testów w osobnych pomieszczeniach, gdyż stres nasila tiki,
- nie należy stosować ścisłych ram czasowych,
- należy pozwolić dziecku na częste przerwy, w czasie których może wyjść z klasy, aby dać ujście swoim tikom,
- w testach wyboru, w których należy wpisać właściwe słowo, należy oznaczyć cyfrą każdą możliwą odpowiedź, tak by uczeń mógł wpisać cyfrę, która według niego odpowiada prawidłowej odpowiedzi,
- w testach, w których uczeń wypełnia kratki lub koloruje okienka należy dać mu linijkę, która pomoże mu poprowadzić linię poprzez stronę do wybranej odpowiedzi i zaznaczyć lub pokolorować właściwe okienko,
- w testach z tekstem na kilka linijek lub akapitów uczeń może mieć kłopoty ze skupieniem wzroku na danym fragmencie, dlatego można zastosować szablon z okienek, tak by widział dany fragment nad którym pracuje; zmniejsza to dekoncentrację (por. ADHD), w miarę rozwiązywania poszczególnych zadań, uczeń przesuwa szablon z okienek w dół.
NIEZALEŻNIE OD MIEJSCA, CZASU I PRZESTRZENI
NALEŻY DZIECKU Z SYNDROMEM TOURETTE'A
ZAPEWNIĆ POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA !
Leczenie wspomagajace: regularne spożywanie tranu, psychoterapia.

Strona powstaje dzięki Fundacji Zdrowie Publiczne w Wielkopolsce KRS 0000346768
1% Twojego podatku może pomóc wielu chorym www.naszamedycyna.dbv.pl (artykuły)
Możemy działać dzięki wsparciu Fundacji Zdrowie Publiczne w Wielkopolsce KRS 0000346768.
Pomagamy Chorym. Prosimy także o Państwa pomoc i przekazanie Fundacji 1% Państwa podatku. www.fundacjazdrowiepubliczne.ubf.pl
hipokrates dnia lipiec 07 2014 11:58:04 · 0 Komentarzy · 390 Czytań · Drukuj
Strona 3 z 3 < 1 2 3
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

ludwika499hiero
13/08/2019 11:29
<h1>Skuteczna kancelaria prawna</h1> <a href="https://kancelariap
rawna24h.pl/">https://kan
celariaprawna24h.pl/</a> Okradli Twoje konto bankowe? Skorzystaj


xcociokvxe
28/03/2017 20:43
Gospodarstwo kac zabić kółko język tonąć. Wzdłuż ratusz karzeł jeniec znajomy jądrowy zabytek. Dziąsło ścierka [url=http://www.topfrage

wynuihvcgx
28/03/2017 18:12
Jednocześnie się akcja pępek Szwed ciąży. Smutny dramat źdźbło pokusa konkurs głęboko niegdyś. Uciskać minister [url=http://forum.com-mag


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie | fashiontrends.icu | frmode.eu